Featured Post

14 OUTLET PETRONAS DI SABAH | PRODUK QueYun BOLEH DIDAPATI

Sambal Tuhau keluaran QueYun Brand boleh anda dapatkan di outlet-outlet PETRONAS 👇 1. Petronas  Minas Inanam 2. Petronas Minyak Suria Penam...

Wednesday, August 14, 2019

CARA BUAT CILI KISAR TAHAN LAMA

0

Kali ini Admin ingin berkongsi bagaimana cara buat cili kisar tahan lama. Mudah saja sebenarnya. Jom tengok langkah-langkah di bawah ini.

1. Potong cili kering pendek-pendek menggunakan gunting. Kalau potong lagi pendek lagi bagus, biji cili mudah jatuh nanti dan mudah masa mengisar nanti.

Gunakan bekas jaring kemudian goncang atau ketuk-ketuk bekas untuk bagi biji-biji cili jatuh.

CILI, TUHAU
Potong cili pendek-pendek.
Gunakan bekas berjaring.


2. Rebus cili hingga jadi lembut. Masa rebus jangan lupa sentiasa gaul-gaulkan. Rebus dalam setengah jam atau cili nampak lembut bolehlah tutupkan api.

3. Cuci bersih cili merah yang direbus tadi. Tujuannya untuk membuang sisa biji cili yang tidak jatuh semasa memotong tadi. Kemudian toskan.

4. Kisar cili rebus yang telah ditoskan tadi. Gunakan minyak masak untuk mengisar cili. Tambahkan sedikit garam semasa mengisar.

5. Masukkan dalam bekas. Kemudian simpan dalam peti sejuk. Kalau hendak lagi tahan, simpan dalam peti sejuk bahagian frezzer. Boleh tahan hingga berbulan dan masih tidak berkulat.


Cili Kisar dalam frezzer

Bila rasa-rasa nak masak sambal, bolehlah guna nanti. Mudah dan lancar kerja-kerja memasak di dapur.

Semoga tips ini dapat membantu anda  semua. Silakan share jika bermanfaat untuk anda.




0 comments:

Post a Comment

Terima kasih sudi meninggalkan jejak.